.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
موفقيت ايران درتوليد نسل جديدي ازبرنج پرمحصول

رييس موسسه تحقيقات برنج كشور خبر از موفقيت بزرگ ايران در توليد نسل جديدي از برنج پرمحصول با استفاده از فناوري هيبريد داد.
به گزارش شمال نیوز به نقل از گیل نیوز، "عباس شهدي"گفت::
دستيابي به رقم‌هاي جديد برنج در موسسه تحقيقات برنج از نظر كارشناسان، انقلابي در توليد برنج و افزايش آن در واحد سطح در كشور و ركوردي در توليد برنج داخلي به شمار مي‌آيد.
وي توليد متوسط برنج در هر هكتار را در شرايط معمولي سه تن در هكتار ذكر كرد و افزود: در سال ‪ ۲۰۰۳‬با شروع طرح توليد برنج با فناوري هيبريد اولين رقم آن در سال ‪ ۲۰۰۵‬با نام بهار يك معرفي شد كه عملكرد آن ‪ ۹/۵‬تن در هكتار بود.
وي خاطرنشان كرد: به دنبال ادامه تحقيقات در اين موسسه در سال گذشته ميلادي، ايران توانست چهار رقم جديد برنج از نوع هيبريد با نام‌هاي ‪ IRH‬دو تا پنج را به عنوان نسل‌هاي جديدي از برنج هيبريد معرفي كند كه در كنترل كيفيت مشخص شد اين رقم‌ها از نظر كيفيت با برنج هاشمي برابري مي‌كنند و عملكرد اين رقم‌هاي جديد توليد ‪ ۱۰/۵‬تن در هكتار است.
وي خاطر نشان كرد: اين ارقام كه براساس اصلاح بذر به دست آمده است تا سال ‪ ۲۰۱۰‬ميلادي بايد با كار ترويجي به كشاورزان معرفي شوند.
وي گفت: موسسه تحقيقات برنج ايران با همكاري كه با موسسه تحقيقات بين المللي برنج (‪ (IRRI‬دارد، والدين اين رقم‌ها را وارد كرده است و با انجام فرايند اصلاحي در موسسه تحقيقات برنج ايران به اين رقم‌هاي جديد دست يافته است.
از زمان تاسيس موسسه تحقيقات برنج كشور تاكنون ارقامي مانند خزر، بجار، سفيدرود، كادوس و درفك در استان گيلان و ارقامي مانند ندا، نعمت، شفق ، ساحل ، پويا و آمل يك دو و سه در استان مازندران، حاصل مطالعات تحقيقي به‌نژادي محققان اين موسسه بوده است كه به كشاورزان معرفي شده‌اند.
برنج هيبريد از ارقام اصلاح شده كيفيت بالاتري دارد و از عملكرد بالايي نيز برخوردار است.
ايران از جمله معدود كشورهايي است كه به فناوري برنج هيبريد دست پيدا كرده است.
به گفته كارشناسان تكنيك‌هاي فني در برنج هيبريد موجب افزايش توان مزارع شاليكاري مي‌شود و افزايش عملكرد در واحد سطح را در پي خواهدداشت.
محصول هيبريد از حاصل دو رقم كه از نظر ساختار ژنتيكي با هم اختلاف دارند به دست مي‌آيد.
استان گيلان با داشتن ‪ ۲۳۸‬هزار هكتار اراضي شاليكاري يكي از مناطق مهم كشور در توليد برنج محسوب مي‌شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.082 seconds.